Ostrzeżenie: na tej podstronie testujemy pewne ustawienia, więc ma ona charakter raczej estetyczny niż informacyjny.
tematykę poruszaną w tej pracy, należy najpierw dokonać wprowadzenia do świata ekspresjonistów, ich światopoglądu na tle wydarzeń z Europy na początku XX wieku. Był to czas równoczesnego rozwoju industrializacji i przemian w rzeczywistości, za którymi nie zawsze udawało się nadążyć; w powietrzu wisiało przeczucie katastrofy, które wkrótce okazało się uzasadnione przez wybuch I wojny światowej. Wkrótce wielki kryzys opanował państwa od USA aż do Europy wschodniej. Zniszczenia wojenne i zadłużenie dokonały spustoszenia w gospodarce światowej. Wszystko to miało druzgocący wpływ na jakość życia i wprowadziło niepewność i strach do codzienności mieszkańców Europy. Nastąpił też intensywny rozwój niemalże wszystkich dziedzin sztuki – literatury, malarstwa, architektury, muzyki. Powstałe liczne kierunki były następstwem buntu wobec panującego akademizmu, a więc poczynając od impresjonizmu, poprzez symbolizm i ekspresjonizm – większość artystów zwróciła się w stronę przedstawień subiektywnych, rozbieżnych z rzeczywistością. Nie dziwi także powrót mistycyzmu, szczególnie w krajach germańskich i nordyckich, gdzie narodziły się pierwotnie tendencje romantyczne, popierane przez poglądy filozoficzne z zakresu intuicjonizmu, pesymizmu i indywidualizmu, a także nauk Freuda. Według poety Yvana Golla, reprezentującego ekspresjonizm: „ (...) Oczywista ucieczka w krańcowość, ponieważ wkoło rozpostarła się obojętna melancholia.”[1]
Omawiając ekspresjonizm należy też odnieść się do faktu że znajdował się wśród licznych kierunków artystycznych Europy XX wieku, które przeplatały się ze sobą. Elementy takich ruchów jak: fowizm, futuryzm, kubizm znajdują się w dziełach ekspresjonistów, co sprawiało, że często byli oni oceniani jako ich pomniejsi przedstawiciele, nie zaś jako jeden, odrębny nurt. Możemy na przykład zauważyć w licznych dziełach ekspresjonistycznych wpływ kubizmu, a żaden z artystów niemieckich nie uważał się za przedstawiciela tego nurtu. Kierunek ten nie tylko zapożyczał, ale i przetwarzał wpływy nowoczesnych ruchów, tak samo jak przetwarzał myśl romantyczną i symbolistyczną z przeszłości.
motywów architektonicznych w filmie ekspresjonistycznym ze względu na własne preferencje. Interesuje mnie film, szczególnie jego strona wizualna, oraz jego zdolność do oddziaływania na widza w sferze duchowej i estetycznej. Dołączyła się do tego architektura ze względu na wybór Pracowni Scenografii jako przedmiotu dyplomowego. Realizacja projektu skłoniła mnie do przemyślenia wielu kwestii związanych z przestrzenią i jej sposobami wpływania na atmosferę filmu.